Skip til hoved indholdet Kontakt Kontakt

Antimobbestrategi

Oktober 2020

Trivsel og vi- fælleskaber på Fløng skole - en antimobbestrategi

Alle skoler skal have et værdiregelsæt. Værdiregelsættet skal blandt andet indeholde en antimobbestrategi. Denne strategi skal give retningslinjer for god adfærd og respektfulde relationer både mellem eleverne indbyrdes og mellem eleverne og lærerne. (Undervisningsministeriet 2015).

God trivsel er en forudsætning for børns læring og udvikling

Vi definerer mobning som værende:

  • Ekstreme sociale processer i en gruppe i en social og kulturel kontekst som fx skolen.
  • Et socialt fænomen, som in- og ekskluderer gennem ekstreme marginaliseringsprocesser. Mobning opstår i en gruppe, når ekskluderende processer tager overhånd og glider af sporet. Mobbeprocesser markerer et fællesskab, hvor nogle anerkendes som værdige sociale identiteter, mens andre berøves denne anerkendelse og i stedet udstødes som uværdige medlemmer af fællesskabet.

På Fløng Skole tager vi afsæt i systemisk og anerkendende pædagogisk grundsyn og arbejder ud fra Helle Rabøl Hansens mobbesyn.

Mobbeproblemer er meget sjældent kun en sag mellem to parter. Det sker oftest på baggrund af utryghed samt onde mønstre, som er udviklet over tid i fællesskabet.

Mobning takles ved i fællesskab at bryde de mønstre, som fører til det dårlige miljø.

”Der findes ikke onde børn – kun onde mønstre” - Helle Rabøl Hansen DPU.

At styrke børns trivsel

På Fløng skole anser vi forebyggelse af mobning som en vigtig og løbende proces i hverdagen. Det er ikke først, når tingene går skævt, at der skal gøres en indsats. Vi har blandt andet fokus på de forpligtende fællesskaber i klassemiljøet og arbejder med børnenes trivsel i VI-fællesskaber Alle børn skal trives i skolen, og det kræver en fælles indsats i samarbejde mellem forældre og skolens personale.

Myter om mobning

  • Det er kun de svage børn, der udsættes for mobning
  • Skolen løser problemet ved at flytte den, der bliver mobbet til en anden skole
  • Der eksisterer ikke mobning på vores skole
  • Den, som bliver mobbet, er sikkert selv ude om det
  • Piger mobber mere end drenge

Børns trivsel er et fælles ansvar

Fløng Skoles antimobbestrategi består af:

  • Etablering af fælles viden om og holdning til mobning herunder også digital mobning blandt personale, forældre og børn.
  • Registrering af trivslen i skolen
  • Forebyggende aktiviteter
  • Handlinger i forbindelse med konkrete tilfælde af mobning/digital mobning

Etablering af fælles viden om trivsel/digital trivsel og holdning til mobning blandt børn, personale og forældre

  • Vi har hvert år emnet trivsel/digital trivsel til drøftelse i Skolebestyrelsen og ved forældremøder i klasserne
  • Vi holder os ajour med mobbeforskning og anbefalinger fra anerkendte mobbeforskere
  • Vi arrangerer fælles oplæg af eksterne oplægsholdere for alle skolens interessenter
  • Skolens elevråd sætter jævnligt trivsel/digital trivsel på dagsorden på elevrådsmøder og til drøftelse i klasserne

Registrering af trivslen i skolen

  • Registrering af klassernes trivsel foregår som minimum én gang årligt (januar-marts) via den obligatoriske trivselsundersøgelse fra Undervisningsministeriet.
  • Herudover kan den enkelte klasse benytte mere detaljerede klasseundersøgelser som eksempelvis klassetrivsel.dk eller andre portaler og materialer. Forebyggende aktiviteter
  • Vi har en fast struktur for arbejdet med trivsel/digital trivsel på alle årgange – se bilag om trivselsfremmende indsatser
  • Vi arbejder med sociale spilleregler via f.eks. ”Perspekt”, ”Fri for mobberikufferten”, ”Det er nice at være nice”, ”Aktion” med videre.
  • Vi har fokus på, at børnene accepterer hinanden som de er, og at der gives plads til forskellighed eksempelvis ved samarbejde og i legegrupper.
  • Vi har fokus på en fremadrettet løsning af konflikter frem for at have fokus på skylden i konflikten.
  • Vi holder proaktive børne- og klassemøder, øver rollespil om eksempelvis: - Hvad er et godt frikvarter - Hvad er en god ven? - Hvordan løser vi en konflikt på en god måde?

Handlinger i forbindelse med konkrete tilfælde af mobning

  • Som forælder henvender du dig først til dit barns lærere/pædagoger eller skolens ledelse, og går i dialog med dem, hvis du oplever mobning/digital mobning af dit barn eller af andre børn. Vent ikke på, at mobning går over af sig selv, for det gør det som regel ikke.
  • Lærer/pædagoger tager initiativ til, at der i samarbejde med forældre og børn laves en handleplan for den konkrete situation. Der benyttes skabeloner og vejledninger udarbejdet af DCUM som udgangspunkt for handleplanen
  • Handleplanen beskriver, hvilke indsatser der skal iværksættes omkring klassen, og hvad de enkelte parter bidrager med. Børnene inddrages uafhængigt af alder.
  • Lærere/pædagoger følger i samarbejde med klassens forældre op på de iværksatte handlinger

Links

Følg os på Facebook

Fløng Skole

Fløng Byvej 24, 2640 Hedehusene

Telefon: 43 35 22 50
floengskole@htk.dk

Åbningstider kontor

Mandag-fredag 8.00-15.00

Ferieplan for folkeskoler

CVR: 19501817

EAN: 5790000400508