Skip til hoved indholdet Kontakt Kontakt

Om os

Fløng Skole tilbyder undervisning fra 0.-9. klasse. Derudover er der specialafdeling og modtageklasse. Der er cirka 550 elever og 70 ansatte på skolen.

Vi fokuserer på at skabe en skole med et trygt og inkluderende læringsmiljø, hvor der er plads til alle.

Vi har en dedikeret ledelse og et engageret personale, som arbejder tæt sammen med forældrene for at sikre elevernes trivsel og faglige udvikling.

Som en central del af lokalsamfundet i Fløng arbejder vi kontinuerligt på at forbedre både de faglige og sociale aspekter af livet på en landsbyskole.

Fløng Skole har også en specialafdeling, hvor vi støtter elever med særlige behov, samt modtageklasser, hvor vi hjælper nyankomne elever med at integrere sig og forbedre deres danskkundskaber.

Fløng Skole er beliggende på Fløng Byvej 24 i Fløng i den østlige del af Høje-Taastrup Kommune.

Information

Vores arbejde med læring og dannelse understøtter vores elever til at blive robuste, rummelige og livsduelige mennesker, der vil noget i og med verden.

Følgende værdier beskriver kulturen på Fløng Skole. Værdierne beskriver det, vi står for i måden vi omgås hinanden og eleverne. De er grundlaget for vores handlinger. Derfor fokuserer vi på at udmønte disse værdier i vores fortsatte arbejde med at skabe en skole, vi kan være stolte af.

  • Fællesskab: Vi er en del af et fagligt, pædagogisk og socialt fællesskab, og vi tager aktivt del i at styrke det.
  • Samarbejde: Vi samarbejder om opgaverne for at opnå høj faglig, pædagogisk og social kvalitet på Fløng Skole.
  • Mangfoldighed: Vi anerkender, respekterer og benytter den enkeltes erfaringer, ressourcer og kompetencer.
  • Tryghed: Vores skole bygger på tillid, ansvarlighed og loyalitet. Vi fremmer en tydelig kommunikation og synliggør rammer, roller og funktioner.
  • Udvikling: Vi tager tidens udfordringer op og deltager aktivt i udviklingen af Fløng Skole.

Ved Fløng Skoles værdigrundlag forstår skolebestyrelsen en beskrivelse af, hvordan Fløng Skole i det daglige vil fremstå over for børn, forældre, medarbejdere og det nære samfund – forstået som Fløng by, skoledistriktet og den vestlige del af Høje Taastrup Kommune. Værdigrundlaget skal også kunne tjene som grundlag for dannelsen af et retvisende billede af skolen over for kommende elever, deres forældre, kommende medarbejdere og kommende borgere i ”vores del” af Høje Taastrup Kommune.

Værdigrundlaget bliver derfor bestemmende for, hvordan skolebestyrelsen, skolens ledelse og skolens medarbejdere udfører deres arbejde til gavn for elever, forældre og medarbejdere – nuværende som kommende.

"Plads til alle - men ikke til alt" betyder:

  • At medarbejderne trives og føler sig værdsatte at elevernes trivsel – forstået som deres umiddelbare glæde ved at gå i skole – er i højsædet at elevernes fællesskab til stadighed er i fokus, så alle inddrages uanset forudsætninger og ambitioner.
  • At alle opgaver, der udføres på skolen, er tilrettelagt og udført med eleverne i centrum at der er åbenhed om værdigrundlaget og om den løbende opfølgning herpå at alle medarbejdere er kompetente og har de fornødne, opdaterede kvalifikationer for at udføre deres kerneopgaver.
  • At der skal være tillid mellem medarbejdere, ledelse og skolebestyrelsen at der skal være tillid mellem skolen og forældrene at der skal være lyst og mod til at eksperimentere og til at prøve nyt at der skal være en klar og hyppig information mellem skole, elever og forældre – både skriftlig og ved ”den åbne dørs politik”.
  • At ledelse, medarbejdere og forældre går forrest for at sikre, at Fløng Skole fremstår som et godt og trygt sted at være.
  • At der ikke er chikane, sladder og mobning at en god tone, en generel positiv indstilling og et godt humør er væsentlige værdier, som alle søger at efterleve i det daglige.

Grundlaget for den pædagogiske indsats er at skabe et velfungerende, trygt og tillidsfuldt fællesskab, hvor den enkelte elev kendes, anerkendes og udfordres, som det individ, det nu engang er. På Fløng Skole arbejder vi ud fra en systemisk og anerkendende tilgang, hvor målsætningen er at være med til at udvikle børnene til at blive rummelige, robuste og livsduelige unge mennesker.

Fløng Skole ledes ud fra en forudsætning om, at alle medarbejdere og forældre bidrager aktivt i opfyldelsen af skolens værdigrundlag og handlinger, og at elever, medarbejdere og forældre inddrages i den dialogbaserede ledelse, der praktiseres. Ledelsens arbejde er præget af åbenhed, tillid og respekt. Da det er den eneste måde at lede på.

En væsentlig forudsætning for dagligdagen og udviklingen af Fløng Skole er, at forældrene bakker om skolens overordnede værdigrundlag, pædagogikken og menneskesyn, der ligger bag.

Grundlaget for at sikre den gode trivsel på Fløng Skole er en aktiv inddragelse af forældrene, åbenhed om skolens handlinger og baggrunden herfor samt en ægte og dybtfølt lyst til at ville skolen det bedste.

Forudsætningen for en god kvalitet er en klar opbakning fra forældrene, der i det daglige fungerer som ambassadører for Fløng Skole og aktivt bidrager til ”den gode historie” om skolen. Skolen, dens medarbejdere og ledelse omtales derfor ikke negativt i børnenes eller andres påhør.

Det betyder, at eventuelle problemer holdes i skolen og at de rejses over for og drøftes med den/de pågældende lærere/ledere, så der kan for barnet og familien findes konstruktive og brugbare løsninger baseret på den gensidige tillid og viljen til at gøre det bedste for barnet.

En anden grundlæggende værdi er opbakningen til skole-hjem-samarbejdet, hvorefter forældrene sørger for, at børnene møder friske og veludhvilede, har lavet lektier og har en god og nærende madpakke med. Forældrene deltager som minimum velforberedte i de årlige forældremøder og de årlige skole-hjem-samtaler samt i de fællesarrangementer, som skolen afholder.

Forberedelsen af børnene til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre er således et fælles ansvar for både forældre og skole.

Fløng Skole arbejder i lighed med alle andre skoler i Høje-Taastrup Kommune med Fremtidens Skole og det 21. århundredes kompetencer. Her fokuserer vi på de 4 K'ere:

  • Kollaboration (samarbejde)
  • Kreativitet
  • Kommunikation
  • Kritisk tænkning

  • Undervisningen begynder kl. 8.00
  • Der er 10-pause kl. 9.30-9.40
  • Der er spisepause i klasserne eller i kantinen kl. 11.20-11.35
  • Herefter er der spisefrikvarter kl. 11.35-12.00

Skolen har teaterringning, hvilket betyder, at alle elever skal møde 07.58, hvor klokken ringer 1. gang. Klokken ringer 2. gang kl. 08.00 og her forventes, at alle sidder på deres plads i klassen og undervisningen kan begynde.


Alle elever fra 1. til 9. klasse er udstyret med enten en iPad eller PC. Brugen af IT skal til enhver tid understøtte elevernes læring og trivsel.

Måske er du også interesseret i

10. klasse

10. klassetilbuddet i Høje-Taastrup Kommune

Ungdomsskole

Ungdomsskoletilbuddet i Høje-Taastrup Kommune

Kulturskolerne

Billed-, Drama- og Musikskoletilbuddet i Høje-Taastrup Kommune

Følg os på Facebook

Fløng Skole

Fløng Byvej 24, 2640 Hedehusene

Telefon: 43 35 22 50
floengskole@htk.dk

Åbningstider kontor

Mandag-fredag 8.00-15.00

Ferieplan for folkeskoler

CVR: 19501817

EAN: 5790000400508